TRAFİK HUKUKU

Trafik Hukuku Hakkında Bilgi

Trafik kazalarından doğan hukuki ve cezai sorumluluklar ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu temelinde açılacak davalar hukuk büromuzun uzmanlık alanıdır.

Öncelikle Türkiye’de giderek gelişen ve büyüyen filo ve araç kiralama sektöründe faal şirketlerin trafik kazalarından doğan mağduriyetlerine çözüm üreterek zararlarının en hızlı ve etkin şekilde karşılanması büromuzun temel çalışma alanıdır.

Bireysel müvekkillerimize ise maddi hasarlı ve ölümlü / yaralamalı trafik kazaları nedeniyle maddi ve manevi tazminat taleplerinde hukuki hizmet verilmektedir.

Trafik kazalarından doğan maddi tazminat taleplerinin başında araç değer kaybı yer alır. Araç değer kaybı hasar nedeni ile aracın ikinci el piyasa değerinin düşmesi olup, malvarlığının azalması demektir. Bu sebeple kusurlu aracın trafik sigortası ve araç sahibi ile eğer farklı bir kişi kullanıyorsa sürücüsünden talep edilebilir.

Bir diğer maddi tazminat talebi ise “kazanç kaybı” yahut “ikame araç bedeli”dir. Zarar gören araç eğer ticari iş için kullanılmakta ise aracın onarımı süresince kullanılamaması nedeni ile kazanç kaybı oluşur. Özel kullanımda olsan şahıs araçlarında ise onarımı boyunca yapılan yol ve ulaşım giderleri belgelendirilmek koşulu ile kazaya sebep olan araç sahibi ve farklı kişi ise sürücüsünden talep edilebilir. Kazanç Kaybı ve ikame araç bedeli trafik sigortası kapsamında değildir.

Trafik Hukuku Kapsamında hizmet veridğimiz Davalar;
– Araç Değer Kaybı Tazminatı Davası
– İkame Araç Bedeli/Kazanç Kaybı (Araçtan Yoksun Kalma) Tazminatı
– Ölümlü Kazalarda Destekten Yoksun Kalma Tazminatı

ARAÇ DEĞER KAYBI

Trafik kazaları sonrasında aracın onarım görmesi, ikinci el piyasa değerinin düşmesine neden olmaktadır. Zira ikinci el araç alırken aracın kaza geçmişi alıcı tarafından araştırılmakta, eğer hasar kaydı var ise hasarsız araçlara oranla daha düşük bir ücrete alıcı bulmaktadır. Bu nedenle, kaza sonucu onarım görmüş bir araç, onarılarak eski haline getirilse dahi, değeri kaza öncesi değeri ile aynı olamaz.

Araç değer kaybı, tıpkı aracın hasar bedeli gibi Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası (Trafik Sigortası) poliçesi ile teminat altına alınmıştır. Hasar bedeli de değer kaybı da bu poliçe ile teminat alınan “doğrudan zarar” kalemleri arasındadır.

Her ne kadar araçta oluşan değer kaybı tazminatı Zorunlu Trafik Sigortası Poliçe teminatı kapsamında ise de uygulamada ne yazık ki sigorta şirketleri tarafından ödeme yapılmamakta ya da gerçek tazminat tutarlarının çok altında miktarlarda ödeme yapılmaktadır. Bu nedenle değer kaybının tespiti ve sigorta şirketlerinden tahsili konusunda mutlaka bir uzmandan yardım almakta fayda vardır. Aracın değer kaybı tespit edilirken göz önüne alınacak bir çok parametre vardır.

DC Hukuk & Danışmanlık olarak araç değer kaybı ile ilgili yürüttüğümüz çalışmalarda öncelikle değer kaybının tespiti noktasında alanında uzman, kara araçları alanında ruhsat sahibi Sigorta Eksperleri ile çalışmaktayız. 5684 Sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 2/m maddesinde  “Sigorta Eksperi” kıymet tespiti, ön ekspertiz ve hasar gözetimi gibi işleri mutat meslek olarak yapan tarafsız ve bağımsız kişi olarak tanımlanmıştır. Aynı kanunun 22. Maddesinin 17. Fıkrasında sigorta eksperleri tarafından düzenlenen raporların delil niteliği taşıdığı da kurala bağlanmıştır. Bu nedenle öncelikle değer kaybı sigorta eksperi marifeti ile tarafımızca tespit ettirilmekte, sonrasında sigorta şirketine başvuru işlemleri yürütülmektedir. Sigorta şirketinin değer kaybı talebine süresinde cevap vermemesi ya da reddetmesi durumunda sigorta şirketi aleyhine yasal işlemler tarafımızca takip edilmektedir.

Büromuzun bu alanda hizmet verdiği sektörler, öncelikle filo ve araç kiralama şirketleridir. Bu nedenle araç değer kaybı alanında sonuçlandırdığımız dosya sayısının fazla olması büromuza tecrübe ve hızlı sonuç alınması olarak geri dönmektedir.